22.7.88

Japonsko: 4

Tokyo
Harajuku 
V Tokyu sme navštívili aj bláznivé Harajuku, kam chodia prevažne mladí ľudia. Je to centrum výstrednosti a najnovšej tokijskej módy. Mladí ľudia tam chodia vyobliekaní v bizarných kostýmoch, majú na hlavách parochne rôznej farby, alebo majú vlastné vlasy prefarbené na zeleno, fialovo, alebo modro. V Harajuku sme videli milých, veselých a slobodných mladých ľudí. Bola tam neskutočná atmosféra. 

Shinjuku
Je jedno z hlavných obchodných a administratívnych centier Tokya. V Shinjuku sa nachádza najrušnejšia železničná stanica na svete a niekoľko významných mrakodrapov. Tokyo nemá veľa mrakodrapov. Je to zrejme dôsledok zemetrasení. Japonci sa naučili stavať mrakodrapy až v poslednej dobe. Inak si ľudia stavajú skôr malé domy.

Televízna veža 
Veľkou atrakciou mesta je tokijská televízna veža, ktorá meria 332,5m. Veža má niekoľko rýchlovýťahov, ktorými sa môžete dostať až do výšky 260m, kde sa nachádza rozhľadňa a rôzne atrakcie a múzea. My sme boli v múzeu voskových figurín. Z televíznej veže bol krásny výhľad na celé Tokyo. Tokyo je obrovská aglomerácia, ktorá sa skladá z množstvo malých domčekov, ktoré sú naukladané tesne vedľa seba. Každý dom stojí osobitne. Na strechách domov sú bazény a bonsajové záhradky. Ceny pozemkov a bytov sú aj na japonské pomery veľmi vysoké. Ľudia preto bývajú skôr v malých bytoch na okraji Tokya, odkiaľ dochádzajú každý deň do práce. 

Ginza 
Je obchodnou a neskutočne luxusnou štvrťou Tokya. Svoje obchody tu majú najluxusnejšie značky, ako Gucci, Prada, Dolce Gabbana a mnohé ďalšie. Je tu množstvo obchodných centier, butikov, obchodov so suvenírmi, kaviarní a reštaurácií. Obchody sú otvorené 24 hodín denne, v sobotu aj v nedeľu. Všade na domoch sú reklamy. Hostesky robia pred obchodmi rôzne reklamy. Obchody sú plné tovaru. Zaujímavé bolo vidieť obchody s ovocím a zeleninou. Každé jablko bolo zabalené osobitne. Ľudia nekupujú ovocie na kilá, ale kúpia si jedno, dve jabĺčka. V obchode s potravinami som prvýkrát videla predávať obyčajnú vodu vo fľaši. Vo výkladoch môžete vidieť vzory jedál urobené z plastu. Na ulici môžete stretnúť rôzne postavičky a zvieratká z Disnaylandu. Japonci sú veľmi hraví ľudia. Po práci radi navštevujú herne, kde hrajú pachinko. 

Akihabara 
Je centrum úžasnej japonskej elektroniky, kde si môžete kúpiť najnovšie technologické trendy a vychytávky. Obchody na Akihabare sú preplnené tovarom najrôznejšieho druhu. Pri návšteve Akihabary máte pocit, že sa pohybujete v inom svete. Len pozeráte a pozeráte a neviete sa vynadívať. V Akihabare som neskutočne obdivovala japonské know how v oblasti elektroniky a miniaturizácie. V tom čase bolo Japonsko technologická veľmoc. Nás najviac zaujímali foťáky, volkmeny, CD prehrávače a rádia. Pri nákupe japonskej elektroniky si treba dávať pozor na rozdielne normy a rozdielne napätie v sieti. V predajni Sony som už vtedy obdivovala veľkoplošný televízor, ktorý u nás máme až dnes. Cena za bežný televízor v Japonsku bola asi 1/7 mesačného platu. U nás stál napríklad farebný televízor Thomson 21 000 korún, čo bol 7 násobok mesačného platu (vtedy 3 000 korún). V roku 1988 sme za Japonskom zaostávali minimálne 30-40 rokov. Od večera, často až do rána, sme pozerali s manželom filmy na videokazetách-Indiana Jones, Rambo, Comando a mnohé akčné firmy, ktoré sme doma nemohli vidieť. Videopožičovne boli otvorené celú noc, až do rána. Keď sme pozreli jeden film, išli sme si vymeniť ďalšiu kazetu. V televízii bolo plno reklám, hier a zápasov sumo. Televízne hviezdy sa chcú podobať na Američanov, preto si dosť často farbia vlasy na blond a dávajú si robiť plastiku očí, aby ich nemali šikmé. Japonské reklamy sú veľmi pekné a zaujímavé. 

Fotky 
Ginza